สมาชิก สถิติฟอรั่ม ธนาคาร
  • 4356เข้าชม
  • 10ตอบกลับ

บันทึกงานในที่เสียงดังมากๆแล้วเสียงดรอปขาดหายแก้ยังไงดีครับ

ระดับ : สมาชิก VI
โพสต์
445
เงิน
8248
ความดี
9133
เครดิต
9002
จิตพิสัย
8280
จังหวัด
อุบลราชธานี

  เวลาถ่ายวีดีในงานแสดงดนตรี และในผับที่เสียงดังมากๆ เสียงจะดรอป ขาดๆหายๆ ใช้งานไม่ได้เลย แนะนำหน่อยครับ ต้องแก้ยังไงดีครับ

บทความที่เกี่ยวข้อง

โพสต์
3280
เงิน
49028
ความดี
67852
เครดิต
78389
จิตพิสัย
62308
จังหวัด
กรุงเทพมหานคร

ถ้าถ่ายมาแล้ว ... กลับไปถ่ายใหม่ ...

ถ้าจะเตรียมตัวก่อนถ่าย ... เช็คระดับเสียงด้วย VU Meter แล้วตั้งระดับเสียงเผื่อ headroom ไว้ก่อน peak ให้เหมาะสม (เท่าไหร่บอกไม่ได้ ดูที่หน้างาน) เพื่อให้บันทึกเสียงให้ได้ดังที่สุดเท่าที่จะทำได้แต่ต้องไม่ถึง peak ... ถ้าคิดว่าไม่สามารถก่ะเกณฑ์ได้ หรือ กลัวพลาด ให้ใช้อุปกรณ์ Audio Compressor (Limiter / Gate) เข้าช่วย (เหมือนจะคล้าย AGC แต่วิธีทำงานต่างกันสิ้นเชิง) ...
เขียนรวบรัดสักหน่อย จะเข้าใจไหมเนี่ย ...



Hardware Audio Compressor :









[ แก้ไขล่าสุดโดย vfspostwork เมื่อ 2011-02-04 12:57 ]
โพสต์
2938
เงิน
58400
ความดี
38732
เครดิต
38299
จิตพิสัย
54804
จังหวัด
กรุงเทพมหานคร

เหมือนเขื่อนกักน้ำที่ไหลแรงๆ ให้ไหลพอดีๆ ใช่มั๊ยครับครู
ระดับ : สมาชิก VI
โพสต์
445
เงิน
8248
ความดี
9133
เครดิต
9002
จิตพิสัย
8280
จังหวัด
อุบลราชธานี
ขอบคุณครับ ทีนี้ถ้าเราใช้ DSLR + ไมค์นอก ถ้าเพิ่มเจ้า Compressor ตัวนี้ จะมีแบบใช้แบตเตอรรี่บ้างไหมครับ
ระดับ : สมาชิก VI
โพสต์
306
เงิน
6006
ความดี
4188
เครดิต
4214
จิตพิสัย
5559
จังหวัด
กรุงเทพมหานคร
เฉพาะตอบกลับของผู้โพสต์ 4#  โพสต์เมื่อ: 2011-02-04
อ้างอิง
อ้างอิงโพส 3 ต้นฉบับโพสโดย aron เมื่อ 2011-02-04 15:33  :
ขอบคุณครับ ทีนี้ถ้าเราใช้ DSLR + ไมค์นอก ถ้าเพิ่มเจ้า Compressor ตัวนี้ จะมีแบบใช้แบตเตอรรี่บ้างไหมครับ
ลองดู WENDT NGS X2 AUDIO MIXER
http://www.wendtinc.net/x2inst.htm
โพสต์
3280
เงิน
49028
ความดี
67852
เครดิต
78389
จิตพิสัย
62308
จังหวัด
กรุงเทพมหานคร

เฉพาะตอบกลับของผู้โพสต์ 5#  โพสต์เมื่อ: 2011-02-06
อ้างอิง
อ้างอิงโพส 2 ต้นฉบับโพสโดย icestylecg เมื่อ 2011-02-04 13:19  :
เหมือนเขื่อนกักน้ำที่ไหลแรงๆ ให้ไหลพอดีๆ ใช่มั๊ยครับครู

ประมาณนั้นครับ จานไอซ์ มันกดเฉพาะยอด ๆ กดมาก กดน้อย กดลึก กดตื้น สั่งได้ ...

อ้างอิง
ขอบคุณครับ ทีนี้ถ้าเราใช้ DSLR + ไมค์นอก ถ้าเพิ่มเจ้า Compressor ตัวนี้ จะมีแบบใช้แบตเตอรรี่บ้างไหมครับ

มีครับ เค้าเีรียก Field Mix หรือ Location Mix ประมาณนั้น ใช้ไฟ 12 โวลต์ ... ที่เคยเห็นมันจะมีแต่ตัวแพง ๆ ถึงจะมีพวก Compressor / Limiter / Gate ชั้นดีมาให้ ... ยังไงถ้างบไม่มากลองเช็คตระกูลเครื่องบันทึกเสียงน่ะครับ (คล้าย ๆ พวก Zoom) บางยี่ห้อบางรุ่น อาจจะมีติดมาให้พอเป็นกระสัยได้บ้าง ...

ทางเลือกอื่นในกรณีที่ไม่มีอุปกรณ์ช่วย คือ การเผื่อ headroom ให้พอเหมาะ หมายถึง เปิด มิเตอร์วัดระดับเสียงสักพัก (VU meter ที่กล้องหรือเครื่องบันทึกก็ได้) แล้วจับระดับเสียงหน้างาน ว่าเบา-ดัง ประมาณไหน แล้วเพิ่มลดเอา พยายามให้ดังที่สุดแต่ไม่ peak พอปรับได้ทีแล้วค่อยอัด ก็ได้เหมือนกันครับ ... หรือหากไปบันทึกแบบทางการ เข้าไปคุยกับฝ่ายคุมเสียงขอจั๊มสายจากมิกเซอร์มาอัดเลยจะดีกว่า ตรงนั้นเขาจะปรับมาพอดีอยู่แล้ว ...

Field Mix / Location Mix : TASCAM







Field Mix / Location Mix : SONY




http://ws.sel.sony.com/PIPWebServices/RetrievePublicAsset/StepID/SEL-asset-47081/original/dmxp01%20operations%20manual.pdf

Field Mix / Location Mix : PROTECH







http://tascam.com/product/dr-680/images/

http://www.protechweb.jp/products/mixer/fs305/index.html

Field Mix / Location Mix : TASCAM

อ้างอิง
KAMESAN KS-342 OVERVIEW

The KS-342 is a 4-channel field mixer. Its extensive set of on-board tools offer the audio engineer extreme flexibility. The KS-342's ergonomic design simplifies the operation, recessing "set-up" functions so the primary mixing functions are more accessible. This design allows a small footprint without giving up important features. Inputs & Channels The KS-342's input side offers XLR mic/line inputs on all 4 channels. A single rotary switch selects between four level inputs:

    * Mic w/ Phantom Power
    * Dynamic Mic (no Phantom)
    * A-B Power Mic
    * Line Level Input

On channels 1-2, a 5-pin stereo mic input is available (in addition to standard XLR inputs) for use with X-Y or M-S mics. When using stereo sources, the channel faders can be linked so the even number fader controls level for left and right.

If you're doing M-S (Middle-Side) stereo, channels 1-2 offer a matrix option. In this mode, fader 2 is the level, and fader 1 is the width control.

A variable low-cut filter is available on each channel. The filter can be set from 20Hz to 200Hz, maximizing the noise filtration without affecting the channel content.

An assignable Aux Input is also available on a 5-pin DIN. This can be used to feed a submixer to the main mix, or it can be exclusively fed to the headphones for confidence monitoring on the return of a camera. A gain adjustment control is provided on a thumbscrew.

Outputs

Several output options are available. A pair of balanced XLR outputs can be set to mic or line level. A 5-pin XLR is also provided for easy stereo links. These 3 connectors can be switched from a pair of stereo outputs to direct outputs of channels 1-4, for multi-track applications.

An AES/EBU output is provided, capable of up to 96kHz audio. An unbalanced stereo -60dB output is provided on a 1/8" mini for easy feeds to prosumer camera mic inputs, if needed.

Helpful Features & Expansion

A slate mic is built-in to the front panel of the KS-342 for quick notes like take info, or equipment settings that may need to be replicated later. Other helpful features include a 1kHz test tone generator, battery tester (shows in VU meter), 2:1 compressor for output, and a 12V DC output for powering other equipment.

If more channels are needed, the KS-6001 submixer module can be added. This provides 4 additional channels that are functionally identical to the 4 channels on the KS-342, except for the M-S matrix. The submixer signal can be routed either to the stereo mix, or the aux monitor feed.

If processing is desired, the KS-6002 can be used to insert a 2-band EQ and 2:1 compressor on each channel of the KS-342 or the KS-6001. The KS-6002 will insert the effects into the unit stacked directly below it.

The KS-6001 and KS-6002 snap on to the KS-342, offering quick attach and quick release capability. A multipin connector pops out of the top (or bottom) of the units, allowing audio and power to pass from the KS-342. No additional batteries or wires are needed. The KS-342CC carry case also expands to accommodate the expansion units.

Accessory Pricing (US$ MSRP):
KS-342CC     Carry Case     $495
KS-PSM12XLR4     AC Power Supply     $225
KS-6001     4-ch Mix Expander     $2030
KS-6002     4-ch EQ & Comp     $1460
[ แก้ไขล่าสุดโดย vfspostwork เมื่อ 2011-02-06 11:01 ]
โพสต์
3280
เงิน
49028
ความดี
67852
เครดิต
78389
จิตพิสัย
62308
จังหวัด
กรุงเทพมหานคร

เฉพาะตอบกลับของผู้โพสต์ 6#  โพสต์เมื่อ: 2011-02-06
Zoom H4 / H4n มี Compressor / Limiter มาให้ด้วยครับ (พอเป็นกระสัย อย่าคาดหวังอะไรมาก) ราคาย่อมเยาลงมาหน่อย ...






http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/
http://www.zoom.co.jp/english/products/h4n/



ของ TASCAM ก็มี เป็น Analog ด้วย (ชักเยอะแฮะ เครื่องบันทึกรุ่นเสียงรุ่นใหญ่ ๆ น่าจะมีกันหมดล่ะ ...)



อ้างอิง
96kHz recording now available in 1.10 software update

The rugged TASCAM DR-100 offers high-end recording features to musicians and engineers who demand more from their portable recorder. It features four built-in microphones, two cardioid and two omnidirectional, with analog limiting and filtering for great-sounding recordings. A pair of XLR microphone inputs with Phantom power welcomes pro-grade condenser microphones, and line in and out connectors are also provided.

The DR-100 includes a rechargeable Lithium-ion battery, but can also be powered by AA batteries or an optional AC adapter. A built-in speaker allows for instant playback, and the metal enclosure includes a tripod mounting hole for recording flexibility. A wireless remote control is also included for remotely starting the recording.

* Four microphones - Stereo Cardioid and Omni Condenser Mics
* 44.1k to 96k sampling rates for WAV file recording
* MP3 and WAV file Recording and Playback
* XLR Mic Inputs with Phantom power
* High-performance microphone preamp with 60dB of gain
* Premium AKM Audio4Pro™ A/D converters with over 100dB signal to noise ratio
* 3.5mm Line Inputs and Outputs
* Low Cut Filter, Analog Limiter and Auto Gain Control
* Built-in Speaker
[ แก้ไขล่าสุดโดย vfspostwork เมื่อ 2011-02-06 11:09 ]
โพสต์
3280
เงิน
49028
ความดี
67852
เครดิต
78389
จิตพิสัย
62308
จังหวัด
กรุงเทพมหานคร

เฉพาะตอบกลับของผู้โพสต์ 7#  โพสต์เมื่อ: 2011-02-06
อ้อ ลืมไป อีกหนึ่งทางเลือก ถ้าอยากได้ compressor คุณภาพเพียว ๆ ไม่มีอย่างอื่นปน สามารถโมเจ้าอุปกรณ์เฉพาะพวกนี้ (ที่กล่าวถึงโพสต์แรก) ไปใช้ไฟ DC 12 โวลท์ได้ครับ ... แถมราคาจะประหยัดกว่าเสียอีก ...

ระดับ : สมาชิก VI
โพสต์
306
เงิน
6006
ความดี
4188
เครดิต
4214
จิตพิสัย
5559
จังหวัด
กรุงเทพมหานคร
เฉพาะตอบกลับของผู้โพสต์ 8#  โพสต์เมื่อ: 2011-02-06
  โอ้วว..คุณ vfspostwork นี่สุดยอดจริงๆเลย ข้อมูลพลั้งพลูเหมือน Search จาก Data Baseเลย  นับถือ นับถือ
ขอบคุณมากครับ
โพสต์
3280
เงิน
49028
ความดี
67852
เครดิต
78389
จิตพิสัย
62308
จังหวัด
กรุงเทพมหานคร

เฉพาะตอบกลับของผู้โพสต์ 9#  โพสต์เมื่อ: 2011-02-07
ขอบคุณ Google
ระดับ : สมาชิก VI
โพสต์
445
เงิน
8248
ความดี
9133
เครดิต
9002
จิตพิสัย
8280
จังหวัด
อุบลราชธานี
เฉพาะตอบกลับของผู้โพสต์ 10#  โพสต์เมื่อ: 2011-02-07
ขอบคุณ ครับ ความรู้เพียบ
รายละเอียดไฟล์แนบ
กล่องตอบกลับด่วน

คุณไม่มีสิทธิ์ใช้งานส่วนนี้, กรุณาเข้าสู่ระบบ หรือ ลงทะเบียน
สามารถอัพโหลดไฟล์แนบ สำหรับโพสได้